Bröllop DIY

Bröllops-DIY | Mingelaktiviteter & trycksaker

augusti 25, 2016

Efter vigseln pep Adde och jag iväg för att fotograferas. Under den tiden åkte våra gäster från kyrkan och de drygt tretton kilometrarna till festplatsen som var en bygdegård med tillhörande folkpark. För att gästerna inte skulle bli helt sysslolösa hade vi ordnat med en liten mingelaktivitet.

Gästerna blev indelade i grupper efter hur de var placerade vid borden och samtliga bord hade namn efter speciella platser i våra liv. Ett lag hette till exempel ”Ekstakusten” eftersom det var där vi förlovade oss och ett annat ”Edinburgh” eftersom det var destinationen för vår första utomlandsresa tillsammans.

När gästerna anlände till festplatsen blev de slussade ner till folkparken av våra toastmasters, Addes systrar Anna och Emma. Av dem fick varje lag en pappkasse fylld med kaffemuggar, en picknickfilt, en påse småkakor (eller krus som det kallas på jämtländska och pirrvittar som det kallas på gotländska) och ett sånt här blad med uppgifter att roa sig med under tiden vi var borta. För att göra det lätt för dem att fylla i bladet hade vi sågat till några masonitskivor, fäst bladen i dem med en guldig gardinklämma och knytit fast en penna.

Uppgifterna var sedan indelade i tre olika typer; uppdrag, autografer och frågor.

mingelaktivitet_brollop4

mingelaktivitet_brollop3

mingelaktivitet_brollop2

Det allra första uppdraget bestod i att de skulle hälla upp varsin kopp kaffe, dela på påsen med småkakor och presentera sig för varandra. Inget större uppdrag än så alltså men i efterhand har jag fått höra att det var väldigt uppskattat för då blev det liksom gjort och de kunde babbla vidare om annat ju längre kvällen fortskred. Vidare fick de som uppdrag att skriva en hälsning i gästboken, ta en groupie och publicera under vår hashtag, ta gruppbilder hos en kompis som fotade under minglet och klura ut något som de alla har gemensamt. Autografjakt var en annan del av minglet och gästerna skulle bland annat hitta någon av mina fastrar och någon som Adde gjort hyss med. De avslutande frågorna var ”Vem”-frågor där gästerna fick ringa in antingen ett salmbär (gotländskt bär) för Adde eller ett hjortron (typiskt norrländskt bär) för Stina på ett antal påståenden. Idén till de frågorna hittade jag hos Made by Mary och inlägget om hennes fantastiska bröllop.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag verkligen att ha ett på något sätt uppstyrt mingel på sitt bröllop. Oavsett om man gör som oss, har en tipspromenad, en femkamp eller kanske någon slags bordsplacering när gästerna äter snittar så förhöjer det verkligen stämningen. Kallpratet är sedan länge avklarat när gästerna senare kommer till bords och stämningen blir istället uppsluppen och härlig.

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply sandra augusti 25, 2016 at 8:21 f m

    Alltså Stina, bli festfixare!!!

  • Reply Dryden - Traveler's Edition augusti 25, 2016 at 11:07 f m

    Så, jag är nog inte ensam som undrar – vem har kutat näck? 😛

    Bra uppstyrt förresten och jag gillar det grafiska i alltihop. Var fotograf på ett bröllop nyligen där bilderna också togs mellan akten och festen, där gästerna underhölls med frågerundor och liknande innan brudparet anlände festlokalen. Det blev också lyckat!

    Får nog ta och dra upp lite bilder från den tillställningen framöver tror jag.

    • Reply Stina - Stinas tillvaro september 5, 2016 at 9:12 e m

      Haha, inte jag 😉 Tack snälla! Tror verkligen det är ett bra kort att ta till sådär 🙂 Ser jättegärna att du delar med dig av lite bilder!

  • Reply Mikaela augusti 25, 2016 at 12:00 e m

    3 av 4 bröllop jag var på förra året hade någon typ av aktivitet mellan vigsel och fest och håller med om att det är såå bra grej! Men tycker ni gjorde det ännu bättre som delade in lagen efter bordsplacering, för annars hänger man mest de man känner och gör frågesporten eller vad det är.

  • Reply Lund Johanna augusti 29, 2016 at 9:38 f m

    Håller med! Smart att styra folket lite 🙂 Och så himla fint ni hade gjort. Perfekt i min värld!

  • Reply Bröllopsmingel | Fotobås - Stinas tillvaro september 2, 2016 at 6:31 f m

    […] har tidigare skrivit om att vi hade ett mingel medan jag och Adde tog vår porträttfoton efter vigseln. Gästerna delades in i grupper med sina […]

  • Reply Bröllop | 10 tips för ett lyckat bröllop - Stinas tillvaro januari 29, 2017 at 8:30 f m

    […] Jag har tidigare skrivit om hur vi aktiverade gästerna mellan vigseln och middagen, då vi smet iväg för att ta bröllopsfoton. Att ha en uppstyrd aktivitet bidrog till att gästerna lärde känna varandra snabbare och när vi anlände till festplatsen var det en väldigt familjär och bubblande stämning som mötte oss. Våra gäster blev indelade i lag efter bordsplaceringen och fick några olika uppdrag. Däribland att ta en gruppbild, samla autografer och att ta en fika tillsammans. Läs mer om mingelaktiviteten här. […]

  • Leave a Reply