Bröllop

Bröllop | Körschema & aktiviteter under bröllopsmiddagen

mars 27, 2017

vårt bröllop förra sommaren hade vi två eminenta toastmadames som roddade ett alldeles underbart program för oss och våra gäster. Det är inte ett uppdrag en klarar av i en handvändning direkt. Häromdagen hittade jag middagens körschema i en låda och tänkte med inspiration från det passa på att dela med mig av hur det såg ut och vilka fyndiga aktiviteter vi och våra gäster utsattes för under middagen. Jag hoppas att det kan hjälpa och inspirera de brudpar som ska till att gifta sig i sommar, eller kanske än hellre de nervösa toasmasters och toastmadames som vill ha kött på benen inför det ärofyllda uppdraget!

Körschema bröllopsmiddag

Addes systrar, tillika mina svägerskor, hade mejslat fram ett minutiöst körschema. Programmet var synnerligen späckat och det fanns inget utrymme för några pauser, våra gäster gick helt sonika från bordet om de behövde och från mitt lilla hörn upplevde jag det inte som något problem alls. Snarare fick vi en väldigt härlig stämning under hela middagen där gästerna (och vi) liksom såg fram emot vad som skulle hända här näst. Såg här såg några av mitt livs roligaste minuter ut:

  • 17.20 Välkomna till bords!
  • 17.30 Vin serveras och ställs sedan på borden
  • 17.38 Presentation av menyn och dricka
  • 17.40 Förrätten serveras
  • 17.55 Tal 1 – brudens far
  • 18.05 Tal 2 – brudgumens far
  • 18.10 Förrätten dukas ut
  • 18.10 Hälsning från möhipporna (bildspel)
  • 18.20 Skoleken
  • 18.25 Vinet serveras och ställs sedan på borden
  • 18.30 Tal 3 – marskalk (inklusive filmvisning)
  • 18.35 Varmrätten serveras
  • 18.50 Tal 4 – brudtärna
  • 19.00 Omservering av lamm
  • 19.10 Skyltleken
  • 19.30 Tal 5 – marskalk
  • 19.40 Tal 6 – brudtärna
  • 19.45 Utdukning av varmrätt
  • 19.45 Hälsning från svensexan (filmvisning)
  • 19.55 Efterrätten serveras
  • 20.05 Tal 7 – kusiner
  • 20.15 Tal 8 – vän
  • 20.25 Sång – vänner
  • 20.35 Tal 9 – släkting
  • 20.45 Sång – kusiner
  • 20.55 Tal 10 – systrar/svägerskor
  • 21.00 Klädnypor
  • 21.05 Brudvisning

Tips på aktiviteter under bröllopsmiddagen

Ett tämligen fullspäckat program som ni ser och det var fyllt med både känslosamma och roliga aktiviteter. Här har jag listat ett gäng av dem för inspiration!

1. Festprogram


Att lägga ner lite tid på ett genomtänkt festprogram inför bröllopet är väldigt uppskattat och ett fint minne att spara för både brudpar och gäster. I vårt rymdes bland annat menyn, beskrivningar av gästerna, en tidslinje med vår historia tillsammans och några sånger. Läs mer om vårt festprogram här.

2. Introlåtar


Att be varje gäst som ska hålla tal eller uppträda på annat sätt fundera ut en ”introlåt” är ett roligt sätt att introducera gästen upp på scen. På vårt bröllop spelades allt från ”Hemglasslåten” till sound track från ”Star Wars”. Be gästen meddela låt till toastparet innan bröllopet och lägg in i en gemensam spellista, hemligt för brudparet, förstås!

 3. Film & foton från möhippa/svensexa


Om brudparet haft svensexor eller möhippor har en hel del vänner med stor sannolikhet förevigat dagen i både foto och film. Att ha filmvisning eller att dela ett bildspel kan vara ett avslappnat inslag mellan de känslosamma talen. Extra roligt om vännerna går upp på scen medan filmerna och fotona visas!

4. Klädnypor

Vid väl valda sittplatser hade våra toastmasters lagt en klädnypa bredvid gästens tallrik. Klädnyporna hade siffrorna 1-12 och när middagen inleddes gavs instruktionen att gästerna skulle försöka sätta fast klädnyporna på varandra under middagens gång utan att någon märkte av det. Om en gäst hittade en klädnypa i skjortkragen under middagens gång fick hen helt sonika försöka nypa fast den på en annans gäst kläder. De som när middagen skulle avrundas hade klädnypor på sig fick resa sig upp. Toastparet meddelade då att siffrorna på klädnyporna illustrerade brudparets månader om gifta. Gästen med en etta på klädnypan fick således i uppdrag att göra något speciellt för brudparet under deras första månad som gifta, gästen med en tvåa under den andra, och så vidare. Efter vårt bröllop har vi blivit bjudna på trerätters, grillat i skogen och fått ett vykort. Väldigt fina inslag i två nygiftas vardag!

5. Bröllopspysselbok för barnen


Om barn finns med i gästskaran finns det såklart en herrans massa olika sätt att aktivera dem på. Barnvakter, spel och tv-hörnor för att nämna några. På vårt bröllop hade vi bara två gäster av den yngre modellen, varav en var alldeles nöjd av att ammas och vaggas i vagn. Den andre gästen är några år äldre och till henne satte jag ihop en pysselbok med bröllopstema. Läs mer om den här.

6. Pussar!

Få företeelser hör väl hemma så bra på bröllop som pussar? En vanligt förekommande tradition är att när bruden eller brudgummen går iväg från bordet för att kila på toa så springer den manliga eller kvinnliga delen av skaran gäster fram för att pussa på den som sitter kvar. Något vi fick uppleva var också bröllopsgäster som antingen stampade med fötterna i golvet eller trummade med händerna på bordet. När det trummades på bordet fick vi ställa oss på stolarna för att pussas och när det stampades med fötterna kröp vi under bordet för en puss eller två.

7. Skoleken

En klassisk bröllopslek är där brudparet får ta av sig skorna, ge varsin sko till varandra, ställa sig rygg i rygg och som svar på frågor som ställs får räcka upp brudens eller brudgummens sko. Den bjöd på många skratt i vårt sällskap och innefattade frågor som:

  • Ni är på en liten tur med bilen och har, efter lite dålig kartläsning, kört vilse och soppan sär slut. Vem går tre kilometer till närmsta bensinstation när bilen dragit sin sista slurk bensin?
  • En dag mitt i veckan står en fantastisk måltid uppdukad i det Sandsjöska hemmet. Vem av er är det mest sannolikt som står bakom måltiden?
  • Störst av allt är ju kärleken och det gäller att ni kommer ihåg att fira den. Så därför vill vi slutligen bara kolla, vem av er är mest romantisk?

8. Skyltleken

En rolig aktivitet som engagerar såväl brudpar som gäster gick i vårt körschema under namnet ”skyltleken”. Vi som brudpar fick ta plats på varsin stol uppe på scenen. Bakom oss stod våra toastmadames och höll upp skyltar som vi inte fick se, men som var fullt läsliga för gästerna som satt framför oss. Om gästerna kände igen sig i påståendet på skylten fick de ställa sig upp och vi fick i uppdrag att gissa vad den gemensamma nämnaren bland de stående gästerna var.

Exempel på skyltar

  • Vi som gått i skolan med någon i brudparet
  • Vi som är förlovade/gifta
  • Vi som har körkort

9. Sång & musik

Om det i gästskaran finns musikaliska talanger kan det vara ett härligt inslag i middagen. På vårt bröllop fick vi såväl vacker ackapella som egenskrivna sångtexter tillägnade oss.

10. Tal

Sist men inte minst – tal! Innan vi gifte oss konsumerade jag mängder med poddar, bloggar och tidningar där en återkommande åsikt var att ”tal är jobbiga”, ”tal är tråkiga” och ”vi gillar inte att stå i centrum, vi vill inte ha några tal på vårt bröllop”. Jag har full förståelse för att en kan känna så och var till viss del av den åsikten själv. Men som jag älskade alla känslosamma, finurliga och asflabbiga tal och all den kärlek som vi överöstes med i samband med dem. Sist men inte minst vill jag alltså slå ett slag för talen, det finns en anledning till att de varit ett givet inslag på bröllop under en evinnerlig tid.

Vilka inslag har du uppskattat på bröllopsmiddagar du varit på? Dela med dig i kommentarsfältet så skapar vi tillsammans ett digert uppslagsverk på nätet med tips och trix till blivande toastar!

Fotograf: Sara Holmberg, Sarasblick fotografi

Du har väl förresten inte missat filmen från vårt bröllop? Se den här!

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Mikaela mars 28, 2017 at 6:53 f m

    Vad kul inlägg! Skoleken har varit ett inslag på typ alla bröllop jag varit på, skyltleken var med på ett och det var riktigt kul! Tycker talen är bland det bästa, men ett tal/filmvisning var nästan en halvtimme långt, det var lite väl 😉 Särskilt som ljudet var sådär så man inte riktigt hörde vad som sas.

    • Reply Stina - Stinas tillvaro april 2, 2017 at 3:05 e m

      Tack Mikaela! 5-7 minuter borde vara max för ett tal, och mikrofon var väldigt värdefullt, så tråkigt när man inte hör!

  • Reply Anna María mars 28, 2017 at 7:27 f m

    Jag och Philip ska vara toastpar på ett bröllop i sommar. Det här inlägget ska jag spara och ta fram när vi planerar! Tack!

  • Reply Wilda mars 30, 2017 at 11:30 f m

    Åh jag blir helt full av kärlek av detta inlägg! Vilket himla bra och genomarbetat koncept och med allt som behövs! Förstår att ni hade en fantastisk dag. <3

  • Leave a Reply